Laser Tag Spelstilar.
-
Domination
Spelet går ut på att ett torn ställs ut någonstans mitt på spelområdet. Sedan skall du ta över samt skydda tornet genom att skjuta på tornet rakt uppifrån på nära håll så att det börjar blinka ditt lags färg. Då börjar en timer räkna ner från 5 minuter. Det andra laget bör göra samma sak och då börjar deras timer att räkna ner från 5 minuter och det första lagets timer stannar upp. För att sedan få den timern igång bör det första laget igen skjuta tornet och då fortsätter timern att räkna ner där den slutade sist. Den som fått timern att räkna ner först hela vägen från 5 minuter till noll har vunnit.
-
Confrontation + Domination
Samma speltaktik som i Domination men utan ”livlåda”.
-
Bases Scenario
Spelet går ut på att lagen ställer ut torn vid sin egen bas. Dock en bit bort (får ej vara inom synhåll till ”livlådan”. Sedan skall de försöka ta över det andra lagets torn. Vinnaren är den som först lyckas ta över det andra lagets torn. Spelets längd ställs i i tornen. Har ingen lyckats ta över det andra tornet inom utsatt tid så blir det oavgjort.
-
Assault scenario
Spelet går ut på att ett torn är placerat hos det försvarande laget. Timern börjar räkna ner från 10 minuter då spelet börjar. Det attackerande laget skall då ta sig in och skjuta tornet förrän tiden gått ut. Det försvarande laget får ej använda ”livlåda”. Istället får de extra liv ( 8 x ). Det fås av administratören av spelet. Vinnaren är den som antingen tagit över eller försvarat tornet i 10 minuter.
-
Confrontation Scenario
Spelet går ut på att man delas upp i 2 lag. Sedan skall man skjuta bort hela det andra laget inom en viss period (oftast max 10 minuter). Vinnande laget är den som eliminerat det andra laget först inom utsatt tid. Ingen ”livlåda”.
-
Capture The Flag Scenario
Spelet går ut på att man delas upp i 2 lag. Båda lagen har en egen flagga som dom skall sätta upp vid sin bas. Sedan skall man försöka ta motståndarens flagga och hämta den till sin egen bas. Livlådan bör ej sättas så att man ser flaggan. Speltiden kan sättas till 10 – 30 minuter beroende på mängd spelare. Då man blir skjuten bör man sätta ner flaggan. Då kan antingen den som äger flaggan föra den tillbaka till sin startpunkt eller så kan attackerande laget ta den och springa vidare med den. Vinnaren är det lag som först har båda flaggorna vid sin egen startpunkt (Flaggans plats).
-
Juggernaut Scenario
Spelet går ut på att 1 eller flere spelare blir ”Juggernauts”. Det vill säga att dom får extra liv (8x). Sedan blir resten jägare som skall eliminera Juggernauts. Juggernauts får även endast röra sig på ett visst område. Får ej heller återuppliva. Jägare kan återupplivas oändligt. Speltid kan sättas från 10 – 30 minuter. Vinnaren är den som antingen hållit sig i liv inom utsatt tid ( Juggernauts ) eller eliminerat alla Juggernauts ( Jägare ).
-
Zombie Apocalypse
Spelet går ut på att en eller flere spelare blir ”Zombies”. Resten blir ”Hunters”. Zombies alla vapen blir också helautomatiska samt att dom har mera liv. Man skall sedan som Zombie försöka skjuta alla Hunters och dom blir då inom 30 sekunder Zombies. Kan ej skjuta under den tiden. Alla Hunters skall i sin tur försöka skjuta bort att Zombies (Dom förblir döda). Ingen ”livlåda”. Vinnaren av spelet är antingen Hunters då dom dödat alla Zombies eller Zombies då dom konverterat alla Hunters till Zombies.
-
Last Man Standing
Spelet går ut på att alla spelar mot alla. Alla spelare sprider ut sig på området. Sedan blåses spelet igång. Vinnaren är den som är i liv sist av alla. Speltid kan variera mellan 10-30 minuter.
-
Medic
Spelet går ut på att man delas upp i 2 grupper. En från varje grupp får en kontroll och är den enda som kan få sina kamrater tillbaka i liv. Vinnaren är den som först eliminerat andra lagets Medic och sedan resten av medlemmarna. Speltid är 5-20 Minuter